Spring'n'litter

Klockan var närmare tre, Eve kom hem från skolan med sina två vänner Shauna och Aoife. Vädret var underbart så jag tänkte att nu när Roisin inte ska iväg och hämta någon mer kan jag ta en liten promenad. Vanligvis brukar jag bara gå rakt över vägen, genom en hage, över en liten bäck och sedan är jag framme vid kanalen. Men när jag kommit över vägen upptäckte jag att hagen idag var bebodd...
(Den vita var för muskulös för att jag skulle våga chansa.)

hagen


Så istället började jag gå åt vänster på vägen. Jag gick förbi grannhusen och runt svängen som kommer lite längre bort. Vid ett vägarbete svängde jag upp och började gå uppför mot kanalen. För en gångs skull hade jag inte tagit med mig min mp3spelare och hörde således allt annat.
Vädret var som sagt fantastiskt. Varmt, vindstilla och strålande sol. Jag hittade direkt en trappa ner mot vattnet och satte mig på ett steg, knäppte upp jackan och slappnade av. Framför mig virvlade vattnet förbi alldeles ljudlöst, på avstånd hörde jag bilar och i närheten alla små fåglar som sjöng.
De säger att februari är vintermånaden på Irland, men idag, idag kände jag att våren var på gång.

Kanalen var som vanligt ljuvlig, men det blev inte så spännande bilder på vattnet, så vi tar ett träd istället. Ett ganska tjusigt träd som fick mig att tänka på Six feet under. (Fast nu när jag tittade på det trädet så inser jag ju att det inte inte är alls lika...)

träd

Jag tror att jag någon gång nämnt att Irland är välstädat, och det vill jag ta upp nu igen.
I Dublin var det rent och snyggt nästan överallt. På nätterna gick gatustädarna runt och fixade allt. Limerick är inte så tokigt det heller, inne i stan är det städat.
Men tar du dig en tur på landet kan du, på bara hundra meter, lära känna hela Irlands snabbmatkultur.  Sorgligt men sant. Det är kaffekoppar i papper från BB´s, flåttiga kycklingburkar från Kentucky Fried Chicken, pommeslådor från Burger King, drickamuggar från McDonalds och gud vet vad mer slängda vid vägkanten.
Helt sanslöst.

ketchup

Förövrigt så har jag ju, ännu en gång, fastställt en besatthet hos mig själv. Ordning. Idag gav jag mig frivilligt på the hotpress, en lite garderob fullknökad med lakan, handukar och filtar. Ingenting var vikt eller inlagt på ett smidigt sätt. Men jag tog ut allt, en sak i taget, vek och lade i rätt hög. Det tog ett tag, men jäklar vad bra det blev sen.
Likadant var det med pärlorna. Eve fick ett pärplatte-kit häromveckan, och i lördags satt jag och sorterade dem efter färg. Det tog nog tre timmar, men det blev rätt och jag var nöjd. Förvisso var det förstört dagen efter, men i alla fall. Samma sak gjorde jag idag. Bara av den anledningen att det är så behagligt att se hur det blir strukturerat. Att alla de röda ligger tillsammans och ingen annanstans. Mh.
Frågan är ju bara om det är lite extremt, eller om jag bara är ordningsam... jag vet inte.

organizor


Nu ska jag titta gå och lägga mig tidigt.
Imorgon jobbar jag tills Roisin kommer hem från blomaffären, då åker hon och barnen till Lahinch och jag blir själv i huset! Ska bli fantastiskt skönt att vara själv faktiskt. Sedan på söndag ska jag och Åsa ta en liten tur till Kilkenny för att kolla hur det är där.
Tillbaks på måndag kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0