Världshistoriens bästa filmmanus

Livet känns bra ljuvligt när man hittar sånna här saker längst ner i mejl-inboxen, och minns de glada dagarna i februari -05. Vi lade de sista händerna på manuset i Elsas rum minns jag. Tyvärr kom vi aldrig längre med själva inspelningen än till några provtagningar i "baren", scen 14, som misslyckades varenda gång eftersom jag, som stod bakom kameran, började tokskratta varje gång Patrik skulle säga något om vad pengar kunde göra med folk. Språket i manuset är bara det helt fantastiskt, man hör att det är Ulf som skrivit mycket. Och att även Jasmine fick vara med, såklart.
   Anyways, här kommer det, filmen som kunde skrivit historia.



Edvin, Poeten, och Tobbe vid baren i bakgrunden.

Damsugarjävel 

(C) Fairplay Filmz(?!) motherfucker 
 

Scen 1: 

Tobbe en dataingenjör åker i en bil till lugn musik. Man ser honom ta några svängar en tidig morgon. Efter ett tag så bryts musiken. 

FADE TO BLACK 

Scen 2: 

Man ser långt ifrån hur bilen rullar på vägen och stannar. Sedan ser man innifrån bilen. 

                              TOBBE (Colbas)

      Vafan!? 

Klipp till inuti bakluckan. Man ser hur den öppnas och sedan att han plockar ut lite grejer. TIllbaks till första vinkeln där man ser honom kolla på allt han plockat ut och sucka. Han tar upp ett paket cigg, tar ut den sista ciggen och kastar det. 

                              TOBBE (V.O)

      Fan vilken dag alltså...  

Klipp till baren. 

                              BARTENDERN (Patrik)

      Jaha? 

                              TOBBE

      Jag kan inte förstå hur folk kan bo i den här hålan utan att helt tappa  förståndet. 

                              BARTENDERN

      Men å andra sidan har dom flesta redan tappat förståndet. 

                              TOBBE

      Hehe... ne jag har aldrig varit med om nått liknande i mitt liv. 

                              BARTENDERN

      Detta måste jag höra. 

                              TOBBE

      Är det säkert? Det är en riktigt lång historia. 

                              BARTENDERN

      Ja det är ju inte så att jag har nått bättre för mig. 

Klipp tillbaks till bilen. Den här gången är det lite mer av en personlig vinkel.  

                              TOBBE (V.O)

      Ok, allt började imorses nån kilometer utanför byn då bilen gick sönder. Jag  var på väg till en arbetsintervju. Jag insåg direkt att jag inte skulle kunna fixa  punkteringen. Så jag tog upp mobilen för att ringa bärgning. 

Han har luren i örat ett tag sen kollar han på den. Den ringer inte upp.  

                              TOBBE

      Men vad i... 

Han skakar mobilen lite half-assed och tappar den. 

                              TOBBE

      HELVETE! 

Han plockar upp sin mobil och ser att den är helt trasig. Han kastar in den i bakluckan och suckar. Väldigt lugn musik fadear in. Tillbaks till första vinkeln där man ser hur han börjar vandra in mot byn väldigt långsamt. 
 

Scen 3: 

Han kommer fram till nån noname mack(kanske maggans). Han läser på öppettiderna. Han kollar på sitt armbandsur och ser lite halvglad ut. Han tar upp ett gäng mynt och börjar gå mot en telefonkiosk. Han försöker räkna mynten samtidigt som han går. Helt plötsligt så snubblar han och tappar in mynten under nånting eller ner i nån kloak eller så. Han böjer sig ner och försöker få tag på dom. Medans han gör det här så ser man att hans bil åker förbi i bakgrunden. Han fortsätter att leta efter  mynten och helt plötsligt gör prästen entré(på cykel?). 

                              PRÄSTEN

      Tja. 

                              TOBBE (Ser lite ställd ut)

      ... hej. 

                              PRÄSTEN

      Vem är du, jag känner inte igen dig. 

                              TOBBE

      Ne min bil har gått sönder så jag väntar på att personalen ska komma. 

                              PRÄSTEN

      Haha... dom där öppettiderna har han inte hållt på år och dag. Han brukar  öppna vid 1.  

                              TOBBE

      Va? Men så kan han ju inte göra. Då kollapsar ju hela samhället! 

                              PRÄSTEN

      Han sitter i baren. Jag var just där. 

                              TOBBE

      Bar? Finns det en bar här? Som är öppen nu? 

                              PRÄSTEN

      Jadå det har vi... men det är bara en liten svartbar. 

                              TOBBE

      Var kan jag hitta den här svartbaren? 

                              PRÄSTEN

      Ja du går nerför... 
 

Scen 4: 

Klipp till baren där dom sitter och snackar. 

                              TOBBE

      Ja det var ju då jag kom in här... 

                              BARTENDERN

      Jag menar inget illa, jag tycker du är en jävligt sjysst kille. Men mitt första  intryck av dig var att du var ett arogant storstadssvin.  

Tidshopp and whatnot. Tobbe vandrar in i baren och bartendern kollar upp. 

                              BARTENDERN

      Kan jag hjälpa till med något? 

                              TOBBE

      Jag söker en mekaniker som jobbar i macken vid... erm... vad var det. 

                              BARTENDERN

      Det finns bara en mack... det är uffe du söker. Men det kommer inte bli lätt  att få liv i honom såhärdags. Han brukar inte börja jobba förns klockan 1. 

                              TOBBE

      Jag vet vad som brukar få dom flesta på fötterna. 

Tobbe går bort till mekanikern och puttar på honom. 

                              TOBBE

      Hallå? 

Han rubbar inte på sig. 

                              TOBBE

      För helvete?! HALLÅ! 

Då vaknar han till lite. 

                              UFFE

      Vadå? Är det inget kött i biffarna!? 

Tobbe kollar jätteskummt på honom och skakar på hööövet. 

                              TOBBE

      Jag vill att du kollar på min bil. Du är mekaniker va? 

                              UFFE

      Dra åt helvete. Jag jobbar inte förns klockan ett. 

Han försöker somna om. 

                              TOBBE

      För fan! Jag har bråttom. 

                              UFFE (Med slutna ögon)

      Synd. Och nu, om du inte har nått emot det, så tänkte jag sussa sött ett  par timmar till. 

Tobbe tar fram en femhundring och håller framför ansiktet på uffe. 

                              TOBBE (ganska högt)

      Femhundra spänn.. bara för att kolla på bilen. Det borde räcka för att supa  dig till sömns ett par nätter. Vad säger du? 

Uffe tar femhundringen utan att istort sett röra sig och sedan börjar han gå ut. 

                              TOBBE

      Bra. Jag ringer bärgning sålänge. Kan jag låna telefonen? 
 

Scen 5: 

Tobbe och uffe går mot macken. 

                              TOBBE

      Dom kommer med bilen till macken om 30 minuter på en höft. 
 

Scen 6: 

Dom väntar utanför macken. Tobbe står och lutar sig mot en vägg. Uffe sitter och lutar sig mot samma vägg. Det är en kort tystnad. Efter det kollar tobbe på sitt armbandsur. Ännu en kort tystnad. Då somnar uffe. Tobbe tittar ner på honom och suckar. Efter en liten stund till kollar han på sitt armbandsur igen och ger upp.  

                              TOBBE

      Vi kanske ska åka och möta dom? Det kanske är nått problem. 

                              UFFE (vaknar till)

      Va? 

                              TOBBE

      Vi kanske ska åka och möta dom. Dom är sena. 

                              UFFE

      Öööhhh.... visst. 
 

Scen 7: 

Klipp till den allra första vinkeln(den där bilen rullade in i början). Dom kommer åkandes i uffes bil och märker att bilen är borta. Bara däcket och verktygen ligger kvar. Tobbe går ur bilen och kollar runt omkring sig.  

                              TOBBE (furion)

      Jävla inkompetenta bärgarsvin! Dom har åkt fel! vi får åka tillbaks och ringa. 
 

Scen 8: 

Samma vinkel som i början på scen 6. Dom kommer gåendes och uffe sätter sig ner på samma ställe. Tobbe fortsätter för att gå till telefonkiosken och ringa men vänder sig snart mot uffe. 

                              TOBBE

      Har du några mynt på dig? Jag måste ringa. 

                              UFFE

      Ööööhhh... visst. 
 

Scen 9: 

Tobbe står i telefonkiosken och tittar ut. Man ser det hyffsat långt ifrån. Hans bil kommer åkandes och han uppmärksammar detta. Han springer först efter och gapar lite. Han går tillbaks med bestämda steg mot telefonkiosken.  

                              BARTENDERN (V.O)

      Hahaha, det måste vara Benjamin. Det är bara han som skulle få för sig att  sno en trasig bil. 

                              TOBBE (V.O)

      Jag hatade den bilen så det var väl itne så mycket av en förlust. 
 

Han ringer polisen. *TUUT* *TUUT* 

                              POLISEN

      Eeeh... ja det är polisen. 

                              TOBBE (väldigt upprörd) 
 Ja hej. Jag vill anmäla en bilstöld. Jag såg den köra förbi nyss. Dom  jävlarna! 

                              POLISEN

      Visst, vi ska se vad vi kan göra. 

Det blir en tystnad och tobbe blir lite orolig. 

                              TOBBE

      Meh... ska ni inte ta mitt namn och mina personuppgifter eller nått. 

                              POLISEN

      Eeehh.... ja oke. 

Tobbe lägger på luren och vandrar iväg(FUCK DA POLICE, rage eller nwa) 
 

Scen 10: 
 

Tobbe anländer till macken. Uffe sover jättehårt. 

                              TOBBE

      Hallå....? 

Han inser snart att han inte kommer kunna väcka honom och går därifrån. 
 

Scen 11: 

Tobbe kommer in på svartbaren igen. Han tar upp en 50-app och försöker ge till bartendern. Bartendern läser tidning.  

                              TOBBE

      Kan jag låna telefonen igen? 

Bartendern tar inte emot pengarna, han kollar lite skumt på honom bara. 

                              BARTENDERN

      Visst. 

Bartendern ger honom telefonen och kollar ner i tidningen igen. Tobbe ser lite småchockad ut eftersom han inte tar emot pengarna men bryr sig inte. Tobbe slår ett nummer.  

                              TOBBE (V.O)

    Jag trodde att jag skulle ringa arbetsgivaren, och som jag trodde, planera in ett nytt möte. 

Det piper lite och dom svarar.  

                              ANITA (V.O) (Tele)

      MacroTech, du pratar med Anita. 

                              TOBBE

    Ja hallå. Jag heter Tobias Falk. Jag hade ett möte inbokat med er angående en tjänst. Nu verkar det inte bättre än att jag inte kommer ha möjlighet att ta mig till er idag. Då undrar jag om det är möjligt att boka in en ny tid. 

                              ANITA (V.O) (Tele)

    Du får ursäkta, men vi tror inte att du är rätt man för denhär tjänsten. Vi pratade med en gammal kollega till dig och det verkar som att du saknar en del framåtanda och know-how för att kunna göra det bästa av denhär positionen.  

Man ser på Tobbe att han blir rikligt förbannad. 

                              TOBBE

      Vadå? Vem fan sa det?  

                              ANITA (V.O) (Tele)

      Jag kan inte lämna ut den informationen. 

                              TOBBE

      Tog han jobbet? 

                              ANITA (V.O) (Tele)

      Jag kan inte lämna ut den informationen! 
 

Tobbe slänger på luren. 

                              TOBBE (V.O)

      Egentligen visste jag vem det var. Och han… Han är en historia för sig. 
 

Scen 12: 

Svart ruta. Texten ”Överknullningen” fadear in.  

FADE IN. 

Tobbe sitter på ett half-assed hemmakontor och halvjobbar.  

                              TOBBE (V.O)

    Jag och Kristian, som han heter, har ju varit vänner sedan barnsben. Jag litade starkt på honom. Trots att han var en pengasuktande parasitjävel så trodde jag inte att han skulle kunna göra något sånt här mot mig.  

Helt plötsligt kommer Kristian in.  

                              KRISTIAN

      Tja! Du jag måste prata med dig om en sak… 

                              TOBBE

      Jaha? Har det med golfen att göra? 

                              KRISTIAN

    Njaaaaa… Delvis… Alltså… Tobbe. Det här projektet du har jobbat på… Jag tror inte att det kommer funka. Marknaden är förbi det här med trådlöst. Jag kan inte investera i detta. Jag är ledsen men jag måste tänka på vad jag satsar mina pengar i. Om man inte är med i svängarna så kommer man att falla. Jag gör det för din skull också. 

                            TOBBE

    För min skull!? Jag har ju jobbat på det här utan lön i 10 månader! Alla Framfab pengarna är ju slut! Detta är allt jag har! Du lovade ju att du skulle investera! 

                            KRISTIAN

    Jag gör bara vad vilken stark människa som helst skulle göra. Jag ser efter mina pengar.  

                            TOBBE

    För helvete Kristian! Jag litade på dig!  

                            KRISTIAN

    Ditt projekt… det är bra. Men det är trådlöst tangentbord vi snackar om här. Det har ju inte ens med webben att göra. Jag har spanat runt ett tag nu och jag har hittat något som jag känner starkt för. Jag måste gå efter min ”killer instinct!” 

                            TOBBE

    Killer instinct? Ditt jävla svin! 

Scen 13: 

Man ser sidan takesthecock.com laddas. När den kommer fram så ser man Kristian på en otroligt misslyckad pimp bild. Han har satsat deg i porr. 

                              TOBBE (V.O)

      Sedan fick jag reda på vad han hade satsat pengar på.  
 

Scen 14: 

Tillbaka till svartbaren. Tobbe och Bartendern snackar(mohhooo) 

                              TOBBE

    Den teknologin jag utvecklade var väldigt lik dagens bluetooth, som microsoft köpt för nittiosex miljarder kronor.  

Tobbe suckar. 

                              BARTENDERN

    Pengar kan korrumpera vemsomhelst. Man måste se till att man aldrig behöver välja mellan pengar och vänskap, för det kan skrämmer en vad vissa väljer. 

                              TOBBE

    Hans projekt gick ju i stöpet lika fort som mitt, och jag hade skulder på tiotusentals kronor.   
     

Scen 15: 

Svartbaren, man ser Tobbe slänga på luren precis i klippet. Han är suuuuur. 

                              TOBBE (V.O)

    Och nu, har denhär människan, som jag trodde var en av mina närmsta vänner, tagit mitt jobb. 

Tobbe går ut ur baren. 
 

Scen 16: 

Tobbe kommer ut ur svartbaren. Utanför kommer Kristina gåendes. Hon stannar upp när hon ser honom. Han stannar upp eftersom hon kollar på honom.  

                              KRISTINA

      Hej… trevligt att se ett nytt ansikte i byn. 

                              TOBBE

      Öhhh.. ja… hej på dej också. 

Bilden stannar på Kristinas ansikte. 

  •  
    •  
      •  

                BARTENDERN(V.O)

      Det är Kristina, hon är en av dom kristna fanatikerna här i byn. 

Scen 17: 

Svart bakgrund och texten ”Flykt mot kristendomen” kommer in. Under kommer texten "How else but through a broken heart May Lord Christ enter in? - Oscar Wilde" 

FADE IN. 

Hon går på gatan och röker en cigg. Hon kollar upp och ser sin mamma. Bilden fryser igen på henne när hon nickar till. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Hon säger att hon drogs in till kyrkan av en andlig kraft. Men jag vet att hon egentligen smög in dit eftersom hon inte ville träffa sin mamma när hon luktade rök. 

Bilden flyter vidare, Kristina smyger in i en kyrka. 

Scen 18: 

Hon kommer in i kyrkan. Hon hör två ekande röster. 

                              MOROT (V.O)

    Men du hör ju inte vad jag säger! Har dom teknologin för att åka hit så kan dom manipulera våra tankar med hjärnvågor. Vi vet ju inte om det är Gud eller deras avancerade hjärntvätts teknologi! 

                            PRÄSTEN (V.O)

    Men kraften av gud är så stark och ren att den inte kan bli skapad av teknologi! 

                            MOROT (V.O)

    När dom kommer gäller det att vara redo! Om deras hjärntvätt funkar när dom slår till så kommer vi inte ha någon chans mot deras dödslaser! 

Kristina ser dom båda och det fryser på prästen. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Prästen är den största hycklaren i byn. I början var han god, men det spårade naturligtvis ur. 

Scen 19: 

Svart skärm, texten ”Hyckleri på gudomlig nivå” kommer in.  

FADE IN. 

Prästen och en kille till sitter och läser i bibeln mitt emot varandra. 

                              PRÄSTEN

      Johannes 3 och sexton. 

Den andra killen börjar bläddra i bibeln, efter ett tag så läser han lite. Sen kollar han upp. Dom high-fivear. 
 

Scen 20: 

Prästen sitter och spelar poker, han vinner mycket. Han high-fivear. 
 

Scen 21: 

Prästen sitter och spelar poker, det går kass.  

                              PRÄSTEN

      Bartendern! En flaska till här! 

Han high-fivear. 

Scen 22: 

Man ser samma frys som det förs på när det gick till ”Flykten till kristendomen”. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Trots det blev hon förälskad i honom och gör allt för honom, det är därför hon är så trogen kristen. 

Det fortsätter. 

                              KRISTINA

      Så du har varit inne på ormens näste? 

Tobbe freezar lite. 

                              TOBBE (V.O)

      Jag förstod inte vad hon menade först, jag trodde att stället hette så eller något… 

                              TOBBE

      Ehhh… Va? Vart? 

                              KRISTINA

      Jag vet nog vad som försegår där inne. 

                              TOBBE

      Aha! Nej var bara inne för att ringa ett samtal. 
 

                              KRISTINA

    Jaa… Jag har varit en av dom. Men jag hittade en bättre upplyst stig att vandra på. Jag vet att det inte finns några sanningar på bottnen av flaskan. 

                            TOBBE

    Ehh… Visst. Bra för dig. 

Tobbe försöker gå iväg. Hon ställer sig ivägen och skakar hand med honom. 

                              KRISTINA

      Jag heter Kristina förresten… 

                              TOBBE

      Jaha… Tobbe heter jag. 

                              KRISTINA

      Vart ska du? Vi kanske kan ta sällskap. 

                              TOBBE

    Hmm… Nej, jag har ingen aning om vart jag ska. Jag är strandad i denhär jävla byn. 

När Tobbe svär så reagerar hon. 

                              KRISTINA

      Jaha? Vad har hänt då? 

                              TOBBE

      Ja… Min bil har gått sönder. Sen blev den snodd också. Jävla otur alltså… 

Kristina reagerar igen. 

                              KRISTINA

      Som bibeln säger: ”Den som gräver en grop för andra, faller oftast själv däri”. 

                              TOBBE

      Jaa… men nu har han ju inte fallit i någon jävla grop eller hur? 

Det blir en pinsam tystnad. Hon reagerar inte på svordomen. 

                              KRISTINA

    Du verkar ju inte haft någon speciellt bra dag… Du vill inte hänga med hem på lite frukost? 

Tobbe ser tveksam ut. Men tillslut så ser man att han tänker ”what the hell”. 

                            TOBBE

    Jaa… Okej då. 

Dom går iväg ihop. 

                              TOBBE (V.O)

    Det där så kallade bibelcitatet skrämde mig lite. Men jag hade verkligen inget annat att göra, så jag hängde på. 

                              BARTENDERN (V.O)

      Höhö… 

                              TOBBE (V.O)

      Men det var ingenting mot det som hände härnäst. 

Scen 23: 

Tobbe och Kristina sitter vid ett bord och äter frukost. Ev. Ligger ”Jesus saves skivan” lågt på i bakgrunden. 

                              KRISTINA

      Så vart var du på väg då? 

                              TOBBE

      Det var en arbetsintervju. 

En kort tystnad. 

                              KRISTINA

    Det är bra. Man måste ju dra sitt strå till stacken, så man inte blir någon soffliggande slöis. Som jag var, innan jag träffade gud. 

                            TOBBE

      Jaha? Så vad håller du på med då? 

Det blir en ganska lång, men jättepinsam tystnad där Kristina blir jätteställd. Tobbe har ett diskret leende på läpparna. 

                              KRISTINA

    Ehh… Jag har ju hållit på med lite av varje… Jag har ju spenderat väldigt mycket tid med att sprida tron till ovetande individer. 

                            TOBBE

    Jaha… 

En liten tystnad infinner sig i rummet. 

                              KRISTINA

      Har du funnit gud? 

                              TOBBE

      Nej, jag har aldrig direkt varit intresserad av religion… 

                              KRISTINA (skakandes på huvudet)

    Det är väldigt jobbigt att se en så vilsen själ. Jag som vet sanningen känner att det är så onödigt att goda personer ska brinna i helvetet grundat på deras okunskap. Jag vill dra ett litet bibelcitat: ”Jag älskar dom som älskar mig och dom som söker mig ska finna mig”.  

                            TOBBE (vrider obehagligt på sig)

    Hmm… Visst. 

                            KRISTINA

    ”Så älskade gud världen att han gav den sin enda son, för att dom som tror på honom inte ska gå under utan få evigt liv”! För du vill väl inte gå under Tobias! Det vill du väl inte!  

                            TOBBE (Skakig)

    Ehh.. Jag måste nog gå på toa… 

Kristina kommer på sig själv och ser lite fundersam ut. 

                              KRISTINA

      Ehh… okej, följ med här. 
 

Scen 24: 

Kristina visar honom toaletten. Han går in och hon går tillbaka. Han stänger inte dörren helt utan smygkollar ut och ser så att hon har gått. Sedan smyger han ut ur lägenheten. 

                              TOBBE (V.O)

    Jag blev riktigt skrämd. Det är helt otroligt hur dom kan vara så kontrollerade. Men dom vill ju i alla fall väl. Värre är det med personen jag träffade sen. 
     

Scen 25: 

Under speakern har han gått igenom ett trapphus. Han kommer ut ur det och kollar ifall hon kommer efter. När han vänder sig om blir han bemött utav en väldigt påträngande person, Micke. 

                              MICKE

      Hej. 

Tobbe, väldigt ställd och lite paranoid. 

                              TOBBE

      Hej. 

Det fryser på Micke.  

                              BARTENDERN (V.O)

    Det är Micke. Han var en ganska normal kille. Han var arbetslös efter att ha läst tre år samhäll utan att läst vidare.  Allting förändrades efter att han gått en kurs på sökajobbkurs på arbetsförmedlingen. 
     

Scen 26: 

Svart bild, texten ”Men du vill inte ha lite dammsugare då?” kommer in.  

FADE IN. 

Micke sitter i en soffa och slackar framför ett tv-spel.  

                              BARTENDERN (V.O)

    Han skulle ta tag i sitt liv, som vi andra aldrig gjorde. Men ser man hur det gick också. 

Bilden skiftar och man ser Micke sälja av alla saker han har i princip. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Han satsade alla sina pengar i ett pyramidspel. Efter det så har han försökt sälja allt.  

Man ser Micke försöker sälja det som bartendern säger. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Dammsugare, Konfektyren dammsugare, försäkringar, lexikon, allt du kan tänka dig. 

Under ”Allt du kan tänka dig” så står han med Jasmine.  

Man ser Micke sitta med ett headset på sig vid ett skrivbord. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Han provade även telemarketing ett tag. Det var bra för oss, då fick vi äntligen en lugn stund. Men det gick också åt helvete. 

Han ser självgod ut. Han har en förpackning dammsugare framför sig. 

                              MICKE

    Ja, ja, det är året runt. Det är ett jävligt bra pris. Leveransen kommer inom sju veckor. 

Micke sträcker sig efter en dammsugare. 

                              MICKE

      Nej, nej. Inga problem vettu, det är lagligt i Spanien. 

Han stoppar in en hel dammsugare i munnen. Han börjar mumla. Han inser snart sitt problem. Han får panik. Han tuggar fort som fan och mumlar lite mer. 

                              MICKE

      Hallå? HALLÅ?! HALLÅ!!!!!! … FAAAAAAAAAN! 

Scen 27: 

Tillbaka till gatan när Micke pratar med Tobbe. 

                              MICKE

      Oj, va bråttom du verkar ha… 
 

Tobbe försöker gå iväg. Micke följer efter. 

                              MICKE

      Vet du vad man behöver om man är stressad? Cigarrer. 

                              TOBBE

      Va? 

                              MICKE

      Cigarrer. 

Micke tar fram en väska. 

                              MICKE

      Jag säljer nämligen cigarrer. 

                              TOBBE

      Jag är inte intresserad. 

Tobbe försöker gå igen. 

                              MICKE

      Men du vill inte ha lite dammsugare då? 

                              TOBBE

    FÖR HELVETE! Jag vill bara komma härifrån! Jag har varit fast i denhär jävla skithålan i timmar! Det finns ingen väg ut! 

                            MICKE

    Det går en buss snart vet jag… Men du kommer inte hinna med den om du går. Jag skulle kunna köra dig… Men jag måste sälja ett antal produkter innan lunch. 

Tobbe tänker en liten stund. 

                            TOBBE

    Okej… Ge mig en låda dammsugare då. 

Micke ler. 

Scen 28: 

Busshållplatsen. Micke sitter i framsätet, Tobbe går ur med en låda dammsugare och kollar på tidtabellen.  

                              TOBBE

    MEN FÖR HELVETE! Bussen gick ju för en halvtimme sedan! Din JÄVLA PARASIT! 

                            MICKE

    Eh… Jag är ledsen, men jag måste dra nu. 

Micke åker iväg. Tobbe visar sitt hat JÄTTE MYCKET! 

                              TOBBE (V.O)

    Asså den jäveln… Men jag fick i alla fall reda på att det gick en buss till. Jag hade en timma på mig innan den gick. 

Tobbe kollar på armbandsuret. 

                              TOBBE (V.O)

    Jag tänkte ju inte riskera att träffa några fler personer från denhär byn. Jag satte mig på en parkbänk och åt bittert mina dammsugare. 

Scen 29: 

Tobbe sitter på en bänk med sin tomma dammsugarförpackning. Det står ”Gaypride 96” på bänken. Det kommer en kille pratandes i mobil headset. 

                              KILLEN

      Är det sant? Nokia? Fem punkter? YES! 

Han går vidare. 

                              TOBBE (V.O)

      Jag har mina pengar i Eriksson. 

På bänken drar han en djup suck. 

Efter ett tag smyger Poeten fram och sätter sig på andra sidan bänken. Dom sneglar på varandra och det är en lång och otroligt konstig situation. Tobbe får nog. 

                              TOBBE (Bestört)

      Ursäkta mig, men jag måste fråga. Varför i helvete satte du dig just här? 

                              POETEN (Edvin) (lite besviken)

    Heh(pinsamt), jag sitter här varje dag för min morgoncigaret. Jag menar… denhär utsikten.  

Vinkeln blir bakifrån där man ser den fina utsikten. 

                              TOBBE

      Det är fan sant. Det är det enda bra som har hänt mig idag. 

                              POETEN

      Är det inte för tidigt för att allt ska ha gått åt helvete? 

                              TOBBE

      Tro mig, allt har gått åt helvete. 

                              POETEN

    Men se det såhär. Nu kan allt bara bli bättre. "We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." Som Oscar Wilde sa. 

                            TOBBE

    Mmm. 

Poeten tar upp ett paket GLENN. Han sätter en cigg i munnen. Han kollar efter tändare. Han märker att han inte har någon. 

                              POETEN

      Ursäkta… Har du en tändare på dig? 

                              TOBBE

      Öhh… Visst. 

Tobbe tar fram en fin tändare och ger till Poeten. 

                              POETEN

      Tack. 

Poeten tänder sin cigg och håller fram paketet emot Tobbe. 

                              POETEN

      Vill du ha? 

Efter en kort stund av övervägande. 

                              TOBBE

      Visst. 

Tobbe får en cigg och poeten tänder den åt honom, efter det så kollar han på tändaren och plockar på  sig den. 

                              TOBBE (V.O)

      Den tändaren brukade gå hem på pubben när brudarna frågar efter eld. 

                              POETEN

    Vet du vad jag brukar göra när jag känner att livet inte ger mig tillfredställelse? Jag brukar ta mig ett glas portvin på min veranda. 

                            TOBBE

    Åh, portvin. Det skulle inte sitta helt fel nu. 

                            POETEN

    Du kanske vill hänga med hem på ett glas. 

                              TOBBE

      Ja, vafan. Det kan jag väl. 

Tobbe kollar på sitt armbandsur. 

Scen 30: 

Dom sitter på Poetens veranda. Dom har varsitt glas med portvin och dricker nobelt. 

                              TOBBE

      Här sitter vi. Jag vet ju inte ens vad du heter. 

                              POETEN

      Jag heter Wilhelm, efter Shakespeare.  

                              TOBBE

      Okej, jag heter Tobbe… Om vi ska fortsätta på klyschor… Vad sysslar du med? 

                              POETEN

      Hehe, jag är författare… Eller poet. Vill du höra något? 

Tobbe inser vad han har gjort men har inget val. ”vad fan har jag gjort nu”-aktig. 

                              TOBBE

      Ehhh… Visst. 

Poeten tar fram ett papper. Det är skrynkligt och kaffe smutsigt. 

                              POETEN (dramatiskt)

    Denhär heter Kärlekens lustar: ”Jag slår upp ögonen. Med hjälp av dom tidiga morgonstålarna kan jag se klart i det disiga rummet. Men jag vill inte röra mig någonstans. Jag vill bara ligga kvar här hos dig och titta på ditt lugna leende när du sover. Jag vill kyssa dina välkomnande läppar och låta lustarna ta över. Jag låter en hand stryka över din vackra och manliga kropp. Vällusten fyller mig när jag når din blomstrande kärlekstav. Du vaknar ifrån din skönhetssömn och möter mig i en passionerad kyss. Vi förenas i en explosion av manlig kärlek.” 

                            TOBBE (besvärad)

    Jaa… Det var ju fint… 

                            POETEN (helt kvar i känslan)

    Jag tycker om dig. 

Poeten gör fysiska närmanden. Tobbe är väldigt besvärad och flyttar bort lite. 

                              TOBBE

      Alltså, du verkar vara en väldigt schysst kille, men jag är inte homosexuell… 

                              POETEN

      Va? Hur vet du det? Har du provat? Hur var det? 

                              TOBBE

      Nej… Nej! 

                              POETEN

      Är du inte intresserad då? Tusen spänn… Du får tusen spänn. 

                              TOBBE

      Va? Vafan menar du? 

                              POETEN

      Tvåtusen, det är mitt sista bud. 

                              TOBBE

      Jag är inte intresserad. 

Lång och pinsam tystnad. Poeten ser besviken ut. Tobbe tittar på armbandsuret. 

                              TOBBE

      Jag måste dra nu om jag ska hinna med bussen. Men tack för portvinet. 

Scen 31: 

Vid poetens dörr. Tobbe tar på sig jackan.  

                              TOBBE

      Jaaa.. Vi ses väl kanske någon gång. 

Poeten ger en lapp till Tobbe. 

                              POETEN

      Här har du mitt nummer om du ångrar dig. 

Tobbe ser bestört ut. 

                              TOBBE

      Hejdå. 

Poeten försöker hångla upp Tobbe. Tobbe puttar bort honom och går iväg.  

                              POETEN

      Ack, om min kärlek var besvarad. 

Poeten står i dörröppningen och suckar. 

Scen 32: 

Svart bild, texten ”en midvinternatts dröm” kommer fram. 

                              BARTENDERN (V.O)

      Ja, Wilhelm är ju den enda homosexuella personen inom en 15 mils radie. 

FADE IN. 

Poeten sitter med extremt gay kläder med en vinare på samma parkbänk som förut. Han ser småskämmig ut och dricker ganska hårt. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Han är lite av den lokala poeten. Han anordnade ju Gaypride här 96. Som du kanske förstår så var han den enda deltagaren. Som vanligt i denhär byn så spårade det ur. 

Scen 33: 

Poeten står aspackad, lutad emot en lycktstolpe skrikandes Gaypride slagord.  

Scen 34: 

Tobbe går på en gata till en grym låt.  

                              BARTENDERN (V.O)

      Hahaha. 

                              TOBBE (V.O)

      Hahaha, du kommer definitivt skratta åt det som hände sen. 

Tobbe går in i en sak och med ett klang så stoppas musiken. 

Scen 35: 

Tobbe vaknar sakta upp. Morot står lutad över honom. 

                              MOROT

      Hallå? HALLÅ? 

Bilden fryser på Morot så fort man ser att det är han typ. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Hahaha… så du träffade morot? Vi kallar honom det eftersom det var det enda han åt ett tag eftersom han hade en teori om att all mat innehöll kontrollsubstanser. Det var det enda han lyckades odla. 

Scen 36: 

Svart bakgrund, texten ”morot 2000” kommer in. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Ja han har gjort en hel del sjuka saker under åren. Jag antar att det roligaste var nyårsafton 99. 

FADE IN till värsta lamea festen på svartbaren. 

                              BARTENDERN (V.O)

    Han var så övertygad om att jorden skulle gå under så han gav vika för sina djupaste fantasier. 

Man ser alla stå och rocka loss lite half-assed när morot kommer in och ser väldigt skum ut. Han smyger runt lite för att sedan stanna upp. 

                              MOROT

      Grayscull! Ge mig kraften! 

Sedan blottar han sig och hela festen stannar upp men ingen reagerar eller säger något. En hyffsat pinsam tystnad infinner sig. Morot får panik och kutar därifrån. 

                              TOBBE (V.O)

      Hahaha 

                              BARTENDERN (V.O)

      Hehehe… ja det var vi ju inte riktigt beredda på. 

                              TOBBE (V.O)

      Ja jag märkte ju verkligen att det var nått som inte stog riktigt rätt till. 

Scen 37: 

Tillbaks till ögonvinkel när tobbe ligger på gatan. 

                              MOROT

      Vad har hänt? 

                              TOBBE (reser sig sakta upp)

      Jag vet inte… 

                              MOROT (ganska otydligt)

      Du kanske har blivit bortförd av rymdvarelser… 

                              TOBBE (väldigt förvirrad)

      Ursäkta? 

                              MOROT

    Jag har blivit bortförd… Men dom tar bort minnet, jag kan kolla om dom har buggat dig. 

Morot börjar pilla på honom lite. Tobbe puttar bort honom. 

                            TOBBE (va? Förvirrad kanske?)

    Vad håller du på med? 

                            MOROT

    Vadå? Jobbar du åt dom? 

                            TOBBE

    Vad pratar du om? Vilka? 

Morot ser otroligt paranoid ut. Han tar upp ett block. Man ser vad han har skrivit, det står ”BAYWATCH 19:30”, ”Har jag något i tinningen”. När han läser detta så lägger han handen över tinningen och ser lite undrande ut. 

                              TOBBE

      Vem är du? Vad är klockan? 

Morot ser JÄTTENOJJIG it. Han börjar skriva ner saker. 

                              MOROT

      Vadå klockan? Varför vill du veta det? 

Han har skrivit ner ”lite inte på den här killen” och ”säg inget”. Tobbe har ont i huvudet. 

                              TOBBE

      Jag vill veta eftersom jag måste med en buss. 

Morot verkar ha lugnat ner sig. 

                              MOROT

      Klockan är typ 14:00… 

                              TOBBE

      Tackar… då missade jag den. 

Morot kollar på blocket och ser vad han har skrivit. Han rycker till rätt aggresivt och blir rätt chockad. Han kutar iväg. 

                              MOROT (kutandes)

      FÖRSÖK FÅNGA NÅTT SOM RÖR SIG SÅHÄR FORT! 

Tobbe blir väldig förvånad. 

Scen 38: 

Tobbe går på en gata.  

                              TOBBE (V.O)

    Jag visste inte vart jag var på väg. Det verkade som om det inte fanns någonstans att ta vägen. 

Tobbe sneglar in genom ett fönster och ser sin plånbok ligga länsad på ett köksbord. 

                              TOBBE (V.O)

      Jag kände mig definitivt desperat nog att gå in och hämta den. 

Tobbe smyger in för att ta sin plånbok och söka efter resten av hans försvunna saker.

När han tagit sin plånbok öppnas en dörr och en man kommer ut. Han ser lite nyvaken ut. Han har bar överkropp, en pistol i byxorna och en cigg i munnen.

Zooma in på pistolen, sedan ser man Tobbes ansikte. Mer överskådlig vinkel, man ser hur Tobbe springer ut.  

Scen 39 

Gatan utanför. Tobbe kutar och märker ganska snart att Benjamin kutar efter honom, blir helt panikslagen över att Benjamin springer efter honom. 

                              BENJAMIN

      Vänta vänta! 

Till slut hinner han ikapp och tacklar ner Tobbe.

Benjamin är jätteanfådd när han sitter på Tobbe och samtidigt försöker andas, röka, prata och hosta. 

                              BENJAMIN

      Ta det lugnt! Ta det lugnt! 

Han drar upp pistolen och man ser skräcken i Tobbes ögon. 

                              BENJAMIN

      Ta det lugnt! Det är ingen riktig pistol, kolla här! 

Benjamin trycker ett par gånger för att visa att pistolen inte är äkta. Det blir en mycket lugnare stämning och Tobbe knuffar bort Benjamin. 

                              TOBBE

      Men va fan, du har ju mina grejer! 

Benjamin ser lite ställd ut och börjar kuta tillbaks till lägenheten där han låser alla dörrar och fönster. Tobbe kutar efter men kommer precis för sent för att komma in genom dörren. 

Scen 40 

Tobbe går runt huset för att hitta en ingång men när han inte gör det blir han mer och mer desperat och arg.  

                              TOBBE

      FAN! HELVETE! Jävla skithåla!!! 

Han slår omkring sig och byter mer och mer ihop. Man ser honom hålla på och i bakgrunden ser man Kristina komma gåendes. 

                              KRISTINA

      Nej men hej! Vart tog du vägen? 

Tobbe fryser i någon sekund och då börjar musiken… Hans ansiktsutryck visar all skit i världen och att han inte bryr sig längre. Han går därifrån med en apatisk blick. När Kristina möter honom, föser han henne åt sidan och går vidare. 

Tobbe går på en gata och ser sin bil ståendes. Han suckar och går vidare. 

När han kommer till baren stannar han utanför och funderar på om han ska gå in. Då kommer Morot och blottar sig för honom och rusar sedan därifrån. 

Scen 41: 

Bild i baren. 

                              BARTENDERN

      Jag antar att vissa dagar bara är genomkassa, men detta… detta är verkligen ett  

      fall för sig.  

                              TOBBE

    Men jag har lärt mig jävligt mycket också. Jag antar att även om ingen borde vara med om detta på en dag, så är detta saker som man får räkna med att åka ut för i livet; tjuvar, försäljare, religiösa fanatiker - alla vill ha en del av dig. Och om du lyckas skydda dig mot dom alla, så har du fortfarande dig själv att akta dig för. Men pengar är inte allt, och det finns goda människor, så livet löser sig oftast till det bättre. 

Tobbe tömmer glaset, reser sig upp och går. Bob Marley - No woman No cry från everythings gonna be alright partiet. 

                              BARTENDERN

      Vart ska du? 

                              TOBBE

      Jag ska hem, Baywatch börjar om 50 minuter. 

Tobbe lämnar baren och bartendern ger honom ett sista leende. 

Scen 42: 

Tobbe vinglar hem på en väg. Musik. Eftertexter. 
 


Kommentarer
Postat av: Marcus

Jag blev helt snurrig i pannkakan av att läsa allt det här, men kanske, kanske var det värt det!

2009-02-01 @ 14:46:29
Postat av: Simon

Hey! Detta var ett tag sen. Verkligen schysst att se det igen. Fick reda på bloggen genom det.



Synd att filmen aldrig blev av egentligen...

2009-02-03 @ 19:14:48
Postat av: Benyoda The Streetfighter

Underbart manus. Jag hade en roll som jag inte ens visste om, fantastiskt!

2009-02-07 @ 14:18:58
URL: http://www.myspace.com/propanepropane

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0