Kvalitetsunderhållning

Sedan jag vaknade av att far ringde vid elvarycket har jag följt rättegången mot killarna bakom The Pirate Bay på Svt24.
Det är nästan pinsamt att lyssna på. Jag kan inte skryta med mina kunskaper inom IT eller teknik, men jag förstår ändå långt mer än vad de stackars åklagarna gör, som har haft över 2 år på sig att sätta sig in i fallet och då rimligtvis också tekniken i fråga.
   Men de har tydligen sysslat med annat. När de inte ens förstår kommunikationen mellan två personer i ett mejl, där den ene citerat den andre, blir man lite nervös. Eller bryr sig om vem som kom på namnet och skapade loggan, vad spelar det för roll?
   Jag förstår inte hur någon av frågorna de ställer ska kunna leda till en fällande dom, eftersom de inte har ens en liten aning om vad det är TPB egentligen gör. I deras fantasi verkar det en slags skattgömma där det ruvas på diverse olagliga filmer och spel, men det börjar väl så sakteligen slå dem att så är inte fallet.
   Hur de ska klara sig ur det här ska bli spännande att se.
   Att de fälls är helt enkelt orimligt. Som Sean sa, om TPB fälls måste även Google ställas inför rätta, och det är ju så sant.

Här är en av flera favoriter från eftermiddagens förhör. Åklagaren, som låter totalt ointresserad och nonchalant, suckar och stånkar före och efter de flesta dumma frågorna. (Och varför verkar de tro att det var något som hände 2005, som ledde till att de blev stora och farliga? Som om det var någon slags kupp som förändrade allt?)

Gottfrid Svarthom Warg förhörs av åklagare.

- Sedan under våren 2005 så händer någonting… då lanseras en förbättrad version?

- Den gamla mjukvaran var väldigt bristfällig på många punkter.

- Och då behövdes ny hårdvara också?

Här griper Lundströms advokat in: “Åklagaren ställer ledande frågor hela tiden!”

Domaren: “Åklagaren måste tänka på det.”

- Det har behövts ny hårdvara i stort sett hela tiden. Det första jag köpte var en gigabyte minne [i Mexiko].

- Och sedan lanseras den nya versionen… när då?

- Det kan stämma att det var juni ‘05.

- Designen var ny… och jag har för mig att det var då vi lanserade flersspråksstöd också. Men framför allt var tekniken mycket bättre.

- Du säger “vi” hela tiden. Vilka är “vi”?

- Det är som Fredrik säger, det här är inget toppstyrt projekt, utan det är alla möjliga som är med i projektet. Användare som erbjudit sig att hjälpa till.

- Peter Sunde, var han en sådan bekant?

- Peter Sunde var en person som kom in när vi behövde en presstalesman när sajten började generera trafik.

- Har Sunde medverkat i att ta fram grafisk design på sidan?

- Han har i första hand varit presstalesman.

- Har han medverkat i att ta fram grafisk design?

- Mig veterligen har han varken varit grafiker eller designer.

- Har Peter designat sökmotorn?

- Vilken av dem pratar du om?

- Vilka kan jag välja mellan?

- Ja… från början var det en mysql-baserad sökmotor, och…

- Är du bra på att ta fram sökmotorer?

- Det är inte jag som har gjort det, men jag hade kunnat göra det, om problemet hade lagts fram för mig.

- Vem har gjort det?

- Vilken av dem? Vi har fem olika.

- Vad jag förstår har man ett paket av ett par olika som sys ihop. Vem har sytt ihop dem?

Det hela blir så löjligt när åklagaren själv inte ens vet vad det är han frågar.
Just innan sändningarna slutade nu på eftermiddagen började de förstå att man kan hitta torrents även via Google. Man ville ha ett förtydligande och frågade om Google allåts lagrade torrents och fick svaret ja, det kan de göra.

"Happ... Inga fler frågor."

Som sagt, det ska bli mycket spännande att se hur det här slutar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0