Någon måtta får det ju faktiskt vara

TT och Reuters meddelade i dag, bland mycket annat såklart, att Obama har lovat att riva upp en lag från -93, som säger att homosexuella inte får jobba inom USA:s militär.
Fullkomligt rimligt, skulle jag säga, att riva upp lagen alltså.
En man vid namn Joseph Watson från Texas, tjänstgörande i ett specialförband i Irak, var av annan åsikt.
– Jag tror att det kan orsaka en massa problem, sa han.
– Det är en stor moralisk fråga. Det är som att säga att det är okej att vara gay.

Skrämmande tanke. Okej? OKEJ?! Hell no!

Nyhetsbyråerna slängde in lite statistik samtidigt: år 2007 avskedades 627 soldater på grund av "homosexuellt beteende", vilket är en minskning jämför med tidigare år, men ändå ganska många, eller?
    Och va?
   "Sir, jag tyckte att Larsson spanade in mig i går i duschen, och varje söndag efter permission kommer han tillbaka med målade naglar... Du borde nog, ja, du vet ju vad som är bäst men, det är ju inte direkt lämpligt att han stannar... Sir."
   Det vore spännande att se hur de definerar ett homosexuellt beteende, jag får nog googla på saken i morgon.

I dag har det varit tomt och stundvis stillsamt på redaktionen, så jag har hunnit hålla koll på gatorna i Reykjavík via webkameror som livestreamar hela dagen lång. Jag blir mer och mer peppad för varje dag som går och nu börjar vi faktiskt närma oss.
    När telefonen inte ringde och nyhetschefen inte kom in och tipsade om headsethotties eller diskuterade lagstiftning angående åldersgränser på droger, satt jag och tittade på hur bilarna stannade i korsningar och hur folket traskade omkring.Tänkte att de nog heter fina saker som Eíríkur, Hjálmar, och Òlafur och kommer stå där och spela med stråkar på elgitarrer när vi landar i februari.Yla fina melodier på isländska eller möjligtvis Sigur Rós-låtsats-språk. Fint ska det bli.
    Och nej, jag tänkte inte för en sekund att de hette Erla, Sigrún eller Lára. Det är inte okej. INTE.

Nu ska jag äta glass, ringa QuarkXPress och pyssla med hemligheter.
    Och lyssna på Glen, mm Glen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0