Tröstmat

Om jag skulle säga att mitt humör var på topp, eller ens halvägs, så skulle jag ljuga ganska brutalt. Så jag låter bli.
Men sist funkade det ju relativt bra med ett recept som upplyftning, så jag kör vidare på det.
Idag lagar vi Irish Stew!

stew

Kött i grytbitar, lamm är gott
Några palsternackor
Ännu fler morötter
En vitlök
Några gula lökar
Några glas rödvin
Några liter vatten
Två eller tre lagerblad
Ett gäng potatisar

Bryn löken, den pressade vitlöken och köttet först. Häll på en eller två liter vatten och låt det puttra ett tag. Slanta morötterna och plasternackorna, i med dem, rödvinet och lagerbladen. Se till att ha låg värme, släng på ett lock and then let it stew.
Det ska gärna stå i 1½ timma, då blir det allra godast. Koka potatis att äta till och njut.

Så nu kan ni laga det också. Det är egentligen inget märkvärdigare än en vanlig gryta, men den är en klassiker här och otroligt god. Eller så väntar ni på mig så lagar jag den till er!

Annars är det inget nytt. Jag är ganska bitter för att jag inte får något mer än söndagen ledigt den här veckan. Annars brukar jag alltid gå ut fredag- eller lördagkväll och ha måndagen ledig. Men nej, de tycker tydligen att min sista vecka ska vara värst. Jag hade gärna gått ut igår eller idag och tagit farväl av våra polska vänner och alla pubar, men det verkar som att jag får göra det på söndag istället. Det är då jag ska vara tacksam över att det irländska utelivet faktiskt inte är helt dött ens på söndagar.
Och så ska jag får sjukt mycket mer lön än vanligt också, det har jag bestämt.

Våren är fortfarande kvar, dock något grå idag. Men två påsklljor har i alla fall slagit ut i trädgården och de andra är alldeles på gång. Den här är dock enbart till min käre far och Anja!

pasklilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0