Ja, jo, man skulle väl kunna säga att jag har tröttnat...

Eftersom jag försöker komma över hur odrägliga, otacksamma, ignoranta, elaka och dumma barnen var igår så tänkte jag försöka lura mig själv att vara glad och positiv, genom att vara lite käck och helt oväntat klämma till med ett recept. Jag bakade riktigt bra scones idag så låt oss alla slå ett slag för sconesen. Sconeskulturen är bra. Länge leve sconesen. Hurraa...aa...eh.

Scones

450 g mjöl
en nypa bakpulver
en rejäl nypa salt
50 ml grädde
200 ml mjölk
110 g margarin
1 lätt vispat ägg
50 g strösocker

Blanda ihop mjölet, bakpulvret och saltet.
Tärna i smöret och smula ihop allt med händerna tills det blir fint.
I med resten, knåda ihop, kavla ut.
Mät ut ungefär 12 scones med en kopp eller pepparkaksform eller vad tusan som helst, bara deblir ungefär 2 cm tjocka och 5 cm i diameter.
Lägg dem på en plåt och pensla med ägg eller lite mjölk.
Baka ett tag i 180 grader, 20 minuter eller så kanske, tills de har växt och blivit lite gyllenbruna och känns allmänt okej.
Sedan är det bara att tröstäta! De gör sig bäst med lite smör, sylt och tillsammans med en kopp te.

scones

Om jag hade velat vara extra snajdig kunde jag blandat i en näve russin i degen också, fast då hade samtliga barn vägrat att äta dem eftersom russin varken är choklad eller chips och då inget de vill äta, och då hade jag försökt resonera med dem en stund och sagt att de kanske kunde ta bort russinen om de absolut inte ville smaka på dem, men då hade de skrikit att det kunde de inte alls för sconesen smakade säkert russin överallt, och sen skulle de slängt dem på golvet och skrikit en liten stund och gnällt om att jag skulle baka nya till dem kanske, utan russin, och då hade jag antagligen fått nog av deras dumheter och blivit riktigt riktigt arg, men eftersom jag inte klarar av att låta den ilskan gå ut över dem hade jag kanske sprungit upp på mitt rum och gömt mig under sängen till ungjävlarna gått och lagt sig, altarnativt gått ut och slått sönder deras treehouse för att bli av med all dålig energi men då skulle inte Niall bli glad för då skulle han bli tvungen att laga det, eller betala någon annan för att göra det.
Så jag lät bli.

Men i morgon är det bara två veckor kvar tills jag slutar, då ska jag ha världens bästa helg i Kilkenny med mina vänner, resa runt på Irland med min mor i fem dagar och komma hem och då... Då jävlar i mig (ursäkta min franska) ska jag baka scones till alla som vill och jag ska baka dem med russin.

Kommentarer
Postat av: Lena

Vart tog dom rara barnen vägen och deras ännu rarare bernflicka.......Men okej okej jag äter gärna scones med russin i när du kommer hem.Ser verkligen fram emot det.Det känns skönt när du säger att du slutar om 2 veckor,lite mer som om du bara var på semester det ska bli skönt när du kommer hem.Kram lena

2007-03-04 @ 15:58:06
Postat av: Lisa

Fan vad du är härlig Syrran! Jag bakade scones tillsammans med Mallan häromdagen, underbara bullar det där. Hoppas vi träffas snart också!

2007-03-04 @ 16:31:49
Postat av: Farmor

Jag äter också gärna dina scones när du kommer hem,vi räknar dagarna jag och farfar kram farmor

2007-03-06 @ 12:13:48
Postat av: Anonym

så barnen har blivit onda? illa.
nice recept på scones. ägg liksom. spännande. jag blir sugen!

2007-03-12 @ 21:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0